Depart.A.Mental expanderar med Alecta Fastigheter – öppnar nya butiker i Jönköping och Örebro
Handelskonceptet Depart.A.Mental, som erbjuder varumärken en flexibel väg in i fysisk handel, tar nu steget utanför Stockholm. I samarbete med Alecta Fastigheter etableras två nya butiker – en i Asecs Jönköping och en i Krämaren Örebro med planerad öppning i slutet av november.
Depart.A.Mental som idag finns på Arlanda och i Mall of Scandinavia är ett koncept för kollaborativ handel utvecklat av techbolaget Co-X. Butikerna använder sig av en teknisk plattform som ger anslutna varumärken tillgång till butiksyta, skyltning, marknadsföring och personal, samlat i en månadsavgift. Konceptet gör det möjligt för både etablerade och nya varumärken att snabbt och enkelt prova fysisk handel på nya platser.
– Handeln är i ständig förändring, och Depart.A.Mental är ett spännande exempel på hur tech integreras i framtidens handel och affärsmodellerna utvecklas. Vi är glada över att få vara med och möjliggöra deras expansion utanför Stockholm samtidigt som våra handelsplatsers erbjudande breddas i och med deras etablering, säger Tobias Rönnberg Halvorsen, affärsansvarig handel på Alecta Fastigheter.
De nya butikerna kommer att erbjuda besökare ett urval av varumärken. Till öppning har en spännande blandning av internationella och svenska varumärken anslutit sig, däribland Ioaku, A2 vintage, Lotta Hasselblad, Russemerch, Vicolo, Glas Eyewear, MiiN cosmetics och Dashl.
Fokus ligger på hållbarhet, då både Alecta Fastigheter och Co-X har en gemensam ambition att inredningen i butikerna i så stor utsträckning som möjligt ska bestå av återbrukat material. I både Asecs och Krämaren tas befintliga lokaler i bruk där delar av den tidigare inredningen har bevarats medvetet för att kunna återanvändas. Det som behöver kompletteras görs i största möjliga mån med återbrukat material – i linje med den gemensamma hållbarhetsambitionen.
– Det känns fantastiskt att Depart.A.Mental expanderar ytterligare. Att vi nu öppnar i både Jönköping och Örebro är ett bevis på att konceptet fungerar. I och med de nya etableringarna blir det det enklare för ännu fler varumärken att möta kunder där de faktiskt finns, säger Clara Lindsten, medgrundare av Co-X / Depart.A.Mental.
2025-10-21 05:45:00